HEMA heeft de verliezen in het derde kwartaal van dit jaar fors teruggebracht. De warenhuisketen stond nog ‘maar’ 1,6 miljoen euro in het rood.
HEMA heeft de omzet in het derde kwartaal met een kleine 3 procent zien oplopen tot 301 miljoen euro. De groei is zowel te danken aan nieuwe winkels als aan stijgende verkopen in bestaande vestigingen, blijkt uit de donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers.
Vooral kleding, huishoudelijke artikelen en verzorgingsproducten gingen vlotter over de toonbank. Met eten en drinken behaalde HEMA juist minder omzet. Het bedrijf leed opnieuw een nettoverlies, maar dat was met 1,6 miljoen euro wel stukken kleiner dan een jaar eerder. Toen kwam HEMA onder de streep 28,8 miljoen euro tekort.
,,We hebben wederom een goed kwartaal achter de rug, ondanks het buitengewoon warme weer in september”, zei topman Tjeerd Jegen. Hij wees erop dat het voor eenmalige posten geschoonde bedrijfsresultaat op jaarbasis met een derde is toegenomen tot 31,3 miljoen euro.
Te waren in september voor kleding
De omzetgroei was volgens Jegen zeker niet vanzelfsprekend. ,,Het was in vijf van de dertien weken veel te warm voor kledingretailers”, zei hij. Het lopende kwartaal is wat dat betreft stukken beter begonnen. HEMA heeft volgens de topman goed kunnen profiteren van de koude dagen eind november.
Of HEMA daardoor ook zwarte cijfers kan schrijven in het belangrijke feestdagenkwartaal, durfde Jegen nog niet te voorspellen. Het winkelbedrijf stapelt al een paar jaar verlies op verlies. Dat komt mede door de forse schuld die hoge rentelasten met zich meebrengt.
HEMA blijft werken aan verbetering van zijn winkels. Momenteel wordt in een aantal vestigingen bekeken of de manier waarop de buitenlandse filialen zijn vormgegeven, ook in de Benelux aanslaat. Begin volgend jaar valt daarover een besluit.